Platon (427-347 p.n.e.). Apologia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
nieokreślona
(1)
Placówka
Pleśna
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(783)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(469)
Platon (427-347 p.n.e.). Apologia
(-)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(316)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Zarawska Patrycja (1970- )
(280)
Trzeciak Weronika
(262)
Roberts Nora (1950- )
(261)
Konopnicka Maria
(260)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Leśmian Bolesław
(233)
Krasicki Ignacy
(229)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(212)
Steel Danielle (1947- )
(206)
Szal Marek
(206)
Goliński Zbigniew
(201)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(199)
Fabianowska Małgorzata
(199)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Ludwikowska Jolanta
(169)
Drabik Wiesław (1956- )
(168)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(168)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(167)
Stadtmüller Ewa
(163)
Jachowicz Stanisław
(159)
Prus Bolesław (1847-1912)
(159)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(153)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(153)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(145)
Włodarczyk Barbara
(144)
Wasilewski Kazimierz
(140)
Lech Justyna
(138)
Ławnicki Lucjan
(135)
Rolando Bianka
(131)
Mickiewicz Adam
(129)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(127)
Drewnowski Jacek (1974- )
(124)
Webb Holly
(124)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(120)
Czechowicz Józef
(119)
Christie Agatha (1890-1976)
(110)
Górski Wojciech
(109)
Kozłowska Urszula (1958-2018)
(109)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(108)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(108)
Sandemo Margit (1924-2018)
(107)
Cartland Barbara (1902-2000)
(106)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(101)
Napierski Stefan
(101)
Słowacki Juliusz
(101)
Tuwim Julian (1894-1953)
(101)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(96)
Szancer Jan Marcin (1902-1973)
(95)
Supeł Barbara
(93)
Orzeszkowa Eliza
(91)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(90)
Wilczek Piotr
(90)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(89)
Dąbrowska Maria (1889-1965)
(88)
Kraszewski Józef Ignacy
(87)
Miciński Tadeusz
(87)
Mróz Remigiusz (1987- )
(87)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(87)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(87)
Asnyk Adam
(86)
Disney Walt (1901-1966)
(86)
Michalak Katarzyna (1969- )
(86)
Rzehak Wojciech (1967- )
(86)
Kownacka Maria (1894-1982)
(85)
Bogdziewicz Monika
(84)
Głowińska Anita
(84)
Marciniakówna Anna
(84)
Popławska Anna
(81)
Popławska Anna (filolog)
(81)
Sekuła Elżbieta
(80)
Nesme Alexis
(79)
Strzałkowska Małgorzata (1955- )
(78)
Zimnicka Iwona (1963- )
(78)
Baudelaire Charles
(77)
Cussler Clive (1931-2020)
(76)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(76)
Kasprowicz Jan
(75)
Kledzik Emilia (1982- )
(75)
Kosińska Aleksandra
(75)
Szulc Andrzej
(75)
Wejner Wojciech
(75)
Fabisińska Liliana (1971- )
(74)
Maliszewski Karol
(74)
Skibniewska Maria (1904-1984)
(74)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(73)
Nowacka Katarzyna
(73)
Coben Harlan (1962- )
(72)
Kornhauser Julian
(72)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
Okres powstania dzieła
400-301 p.n.e.
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Bóg
(1)
Dobro
(1)
Etyka
(1)
Mądrość
(1)
Prawda
(1)
Prawo
(1)
Religijność
(1)
Sokrates (469-399 p.n.e.)
(1)
Sprawiedliwość
(1)
Śmierć
(1)
Temat: czas
400-301 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Ateny (Grecja)
(1)
Gatunek
Dialog
(1)
Mowy sądowe
(1)
Traktat
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury)
Platońska „Obrona Sokratesa” (w klasycznym przekładzie wraz z posłowiem, objaśnieniami i ilustracjami Władysława Witwickiego) należy do dialogów wczesnych, a jest to - w odróżnieniu od pozostałych - w zasadzie monolog Sokratesa przedstawiający treść jego trzech mów wygłoszonych w trakcie procesu. Wniesiony przez 3 osoby akt oskarżenia zarzucał, iż Zbrodnię popełnia Sokrates, bogów, których państwo uznaje, nie uznając, inne zaś nowe duchy wprowadzając, zbrodnię też popełnia, psując młodzież. Sokrates całkowicie odrzuca te zarzuty, tłumacząc najpierw przyczyny dla których spotyka się z niechęcią współobywateli ateńskich, następnie zarzuty o deprawację młodzieży i oskarżenia o bezbożność. Twierdzi, że nawet gdyby sąd go uwolnił pod warunkiem zaprzestania dalszego filozofowania, nie zrezygnuje ze swojej działalności. Mówi: Ja was obywatele, kocham całym sercem, ale posłucham boga raczej, aniżeli was i póki mi tchu starczy, póki sił, nie przestanę filozofować i was pobudzać i pokazywać drogę każdemu, kogo tylko spotkam. (...) Tak rozkazuje bóg, dobrze sobie to pamiętacie, a mnie się zdaje, że wy w ogóle nie macie w państwie nic cenniejszego, niż ta moja służba boża. Bo przecież ja nic innego nie robię, tylko chodzę i namawiam młodych spośród was i starych, żeby się o ciało, ani o pieniądze nie troszczył jeden z drugim przede wszystkim, ani tak bardzo, jak o duszę, aby była jak najlepsza, i mówię im, że nie z pieniędzy dzielność rośnie, ale z dzielności pieniądze i wszelkie inne dobra ludzkie i prywatne, i publiczne. W „Obronie Sokratesa” nie rozstrzyga Platon (427 p.n.e.-347 p.n.e.) - uczeń Sokratesa, którego śmierć uważał za niewyobrażalną zbrodnię ateńskiej republiki - żadnych fundamentalnych spraw z dziedziny ontologii czy epistemologii, pozostaje jednak ona jednym z najważniejszych jego dialogów, dialogiem stricte etycznym. Sokrates zostaje skazany na śmierć, nie kaja się jednak, nie zmienia swojego zachowania/poglądów, choć dzięki temu mógłby uniknąć śmierci. Ważniejsza bowiem pozostaje prawda i sprawiedliwość oraz konieczność zachowania godności w każdej sytuacji. Poprzedzający Obronę „Eutyfron” i następujący po niej dialog „Kriton” nie tylko dopełniają „sprawę Sokratesa”, obrazują pseudo-moralność, ukazują pseudo-pobożność Ateńczyków, oskarżają system prawny, ale zwłaszcza w „Kritonie” pokazują Sokratesa jako człowieka z krwi i kości.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 17 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej